Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Thursday 23 January 2014

Resepi Butter Pancake

Assalamualaikum,

Hari ni nak share resepi butter pancake yang bagi saya sangat menepati citarasa saya dan anak-anak saya. Dah banyak kali saya buat pancake guna resepi ni. Suffiya dan Qisya sangat happy kalau dengar ibu nak buat pancake ni. Pernah juga try resepi lain, tapi bila anak-anak makan pandai pulak diorang komplen tak sedap. So, setakat ni, inilah resepi yang anak-anak saya akan makan sampai 2-3 keping sekali makan. Resepi ni juga boleh digunakan untuk membuat waffles.

Butter Pancake
Resepi : Hajar Fotopages
Sumber : Ummi Zaihadi

3 sudu besar butter di cairkan
1 biji telur
1 cawan tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder
1 sudu besar gula
1 cawan susu segar
1 sudu besar jus lemon (optional....saya tak pernah letak)
Secubit garam

Cara-caranya:
1. Campurkan semua bahan dalam blender, blend hingga sebati.
2. Biarkan adunan selama 10 minit.
3. Tuangkan sesenduk kecil ke dalam kuali tak melekat. Pastikan api sederhana panas sahaja.
4. Balikkan adunan apabila permukaan mula berbuih.
5. Biarkan seketika hingga warna coklat muda, boleh diangkat.
6. Hidangkan dengan syrup maple, madu, susu pekat manis, dan sedap juga dim akan dengan aiskrim vanilla

Satu senduk kecil

Bila berbuih begini, bolehlah dialih

Siap untuk dihidang

0 comments:

Post a Comment