Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Friday 3 July 2015

Resepi Kek Carrot dan Cream Cheese Topping

Assalamualaikum,

Kek carrot atau kek lobak merah memang menjadi favourite saya dan keluarga. Resepi ni sebenarnya olahan dari beberapa resepi yang saya pernah try. Ada bahan yang saya tambah sendiri mengikut citarasa saya sendiri. Cream cheese topping pun mcm tu. Ada beberapa resepi yang saya cuba, ada yang manis sangat, ada yang tak berapa ikut selera saya, jadi saya olah semula supaya sesuai dengan taste family saya. Dah lama juga saya dok buat kek carrot ni, sampaikan kawan-kawan husband kat ofis nak order. Tapi saya ni mana la sempat nak ambil tempahan, lagi pun saya masih belum mahir bab-bab nk hias kek ni. Kalau setakat nak makan boleh la. So, kalau ada potluck kat ofis husband, saya sedekah je sebiji kek carrot ni utk kawan2 ofis dia. Husband cakap, kalau ada potluck. memang dia wajib kena bawa kek carrot ni. Ada juga peminat kek saya ni.....hehehe.

Bahan-bahan:
2 1/2 cwn parutan carrot
4 biji telur
1 cwn minyak sayuran
1 1/2 cwn gula putih
2 cwn tepung naik sendiri
1 sudu teh serbuk kayu manis
1 sudu teh serbuk buah pala
1 sudu teh perisa vanilla
1/2 sudu teh garam
1 cwn kacang walnut/pecan (cincang sedikit)

Cara-caranya:
1. Ayak tepung, serbuk kayu manis, serbuk buah pala dan garam.
2. Pukul telur sebiji demi sebiji dengan gula.
3. Masukkan minyak.
4. Masukkan campuran tepung berselang seli dengan carrot yang diparut.
5. Tuang adunan dalam loyan 8".
6. Bakar pada suhu yang sesuai. Oven saya guna suhu 150 darjah celcius, bakar lebih kurang 1 jam.

Bahan-bahan topping cream cheese:
100 g gula icing
100 g butter
250 g cream cheese (saya guna Tatura)
1 sudu teh vanilla
1 sudu teh jus lemon

Caranya: Campur semua sekali dalam mixer, putar sehingga sebati.

Pukul telur dan gula

Kek sedang di bakar, cantik je naiknya

Dah siap bakar

Kek carrot dan cream cheese topping

0 comments:

Post a Comment