Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Friday 3 July 2015

Resepi Samperit Feveret Family

Assalamualaikum,

Lama sungguh tak buat entry. Tak tau kenapa tahun ni tak rajin sangat buka blog. Dari petang semalam lagi nk buat entry pasal resepi samperit ni, tapi ditangguh tangguh sampai la ke pagi ni. Hari ni dah 17 Ramadhan, cepat sungguh masa berlalu. Ramadhan tahun ni, banyak juga ujian melanda family kami ni. Minggu lepas kami sekeluarga dijangkiti demam virus. Beberapa kali pergi klinik sebab demamnya naik turun. Paling kesian kat husband, demam sampai tekaknya luka sebab kering sangat tekaknya. Dah kurus sikit badan dia sebab sakit tekak sampai tak boleh nak telan makanan. Ujian dari Allah, sekali sekala kita diberi peringatan untuk mengingati Allah Ynag Maha Esa.

Hari ni nak share resepi kuih raya favourite family kami ni. Anak-anak memang suka sangat dengan biskut samperit ni. Biskut ni memang sedap dan tak jemu makan. Resepi ni saya ambil dari blog Fiza's Cooking.

Biskut Samperit

Bahan-bahan:
250 g Buttercup
1 cwn gula icing
1 cwn tepung jagung
1 cwn tepung kastad
2 cwn tepung gandum
1 biji kuning telur
Sedikit esen vanilla

Cara-caranya:
1. Masukkan butter dan gula icing dalam mangkuk, pukul guna senduk kayu sahaja.
2. Masukkan kuning telur dan esesn vanilla, pukul lagi hingga mesra.
3. Masukkan campuran tepung (gandum, jagung dan kastad) sedikit demi sedikit dan gaul hingga jadi doh.
4. Seterusnya masukkan dalam acuan samperit dan tekan ke dalam dulang pembakar. Hias dengan bebola manik atau ceri merah (saya guna manik bebola). Bakar dalam oven dalam 12-15 minit, suhu oven saya 150 darjah celcius.

Biskut Samperit Dahlia

0 comments:

Post a Comment