Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Sunday 16 February 2014

Resepi Puding Nestum Susu

Assalamualikum,
Mood nak memuding datang lagi. Lagi la di musim panas terik, alangkah nikmatnya bila dapat menikmati puding sejuk. So, saya pun buka la buku resepi, nak cari resepi yang sedap nak di makan di musim panas ni. Teringat satu puding ni yang saya pernah buat, memang sedap tapi saya nak olah sikit dan jadikan resepi baru. Terfikir juga, bahan apa yang ada kat dapur yang boleh saya guna. Bila pergi kat rak di belakang, terjumpa la tupperware nestum, so saya pun otter la sikit resepi ni dan saya jadikan puding baru dengan menambah bahan baru ni iaitu nestum. Memang sedap puding ni, anak-anak memang suka sangat, lebih2 lagi si Qisya, boleh di katakan puding ni memang favourite dia. Kalau buat puding ni, Qisya siap tunggu kat dapur, asyik tanya je bila boleh makan. Bila dah letak dalam peti ais, nanti dia tanya lagi bila boleh makan, asyik buka pintu peti ais je.Suka betul si Qisya dengan puding ni. Oleh sebab dah jadi favourite anak-anak, memang kerap la say buat resepi ni.



Puding Nestum Susu

Bahan-Bahan:
10 g agar-agar serbuk
4 cawan air
3/4 cawan gula pasir
1 tin susu Ideal
1 cawan nestum

Cara-caranya:
1. Masak air, agar-agar dan gula pasir hingga mendidih.
2. Kemudian masukkan susu Ideal, kacau sebati dan biarkan hingga mendidih sedikit.
3. Tutup api dan tuangkan separuh adunan ke dalam mangkuk. Biarkan separuh adunan lagi di dalam periuk dan buka api perlahan. Campurkan 1 cawan nestum ke dalam adunan yang masih di dalam periuk, masak lebih kurang 5 minit.
6. Sejukkan adunan yang telah dituang di dalam mangkuk tadi.
7. Bila adunan di dalam mangkuk telah hampir sejuk, tuang adunan nestum tadi perlahan-lahan. Dengan cara ini, nestum tidak akan mendak ke bahagian bawah.
8. Sejukkan dalam peti ais. Boleh la dihidangkan.

4 comments:

  1. slm sis..susu ideal tu,susu pekat atau susu cair?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...mesti Cuba cam sdap je��

    ReplyDelete
  3. guna susu cair dan pekat mmg sedap..jgn guna gula...

    ReplyDelete